Amazonia - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Girlz Tour - WaarBenJij.nu Amazonia - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Girlz Tour - WaarBenJij.nu

Amazonia

Blijf op de hoogte en volg Girlz

27 Mei 2014 | Brazilië, Belém

Met wat vertraging wegens gebrek aan telefoons, computers hier weer eens een verslag.
De eerste weken tot 12 mei in Brazil zijn in de Amazone. We begonnen met een boottocht van Tabatinga naar Manaus. Vroeg opstaan om je hangmat op de goede plaats te hangen, ver weg van de wc's. De vier dagen bestonden vooral uit chillen, in de zon of in de hangmat. En wachten op eten om de meest verschrikkelijk vroege tijden. De eerste avond begon het te storten toen we buiten op het dek waren, ook was er een regen van kevers, erg fijn vooral als ze aan je vasthechten.
De tweede dag hebben we dolfijnen gespot en alcohol de boot op gesmokkeld. De laatste avond hebben we wat spelletjes gedaan. Met piraten die gringos moesten vermoorden en andersom. Erg grappig als ze je niet verdenken van het piraat zijn en ze maar niet begrijpen waarom je niet de andere piraat wil vermoorden. Ander spel was dat je door knipogen iemand kon vermoorden en de politie moest uitvinden wie de moordenaar was.

Op zaterdagmorgen kwamen we om 5 uur aan in Manaus, een stad met twee miljoen inwoners in het midden van de Amazone. Met zn elven op zoek naar een hostel dat ons allemaal wilde hebben. Twee jongens gingen op pad en kwamen terug met een erg goede deal. 30real per 4 personen in de kamer. Bij aankomst bleek het echter te gaan om een hotel dat je voor drie uur huurt om andere dingen te doen dan slapen. Het personeel zal het waarschijnlijk ook erg grappig gevonden hebben om 8 jongens met slechts drie meisjes te zien. Na eindelijk een fatsoenlijk hostel gevonden te hebben, hebben we een jungle tour uitgezocht en even in de stad gelopen. Het operagebouw was erg bijzonder, een ouderwets waarschijnlijk koloniaal gebouw met een koepel wat iets weg had van de moskeeën zoals in Istanbul. 's Avonds heeft een van de jongens gekookt, een echte chef, en hebben we gezellig drankjes gedaan met elkaar.

Daarna drie dagen op tour diep de jungle in. Het begon met veel regen maar bijna elke keer als we wat gingen doen, was het gelukkig droog. Het is nu regenseizoen waardoor de Amazone soms wel 15 meter hoger staat dan normaal. De eerste stop was waar de Amazone en Rio Negro samen komen. Door verschillende oorzaken mixen ze echter niet en is er een bruine en zwarte stroom. Als je met je hand door het water gaat voel je ook temperatuurverschil. Daarna gingen we vissen voor piranhas. Bleek nog best lastig, maar het was toch wel leuk om even te doen. Miranda ving er drie en Elvira 1 grote. De volgende dag mochten we ze bij de lunch opeten. 'S Avonds gingen we op zoek naar kaaimannen. Als je met licht schijnt, dan lichten hun ogen op. De gids heeft een kleine alligator voor ons gevangen die we Arthur hebben gedoopt. Hij (ja dat hebben we gecheckt!) was zo lief, vooral als je hem vast hebt en hij beweegt. Ook heeft de gids laten zien hoe je moet speervissen, Miranda kon het hem echter niet nadoen.

De volgende dag zijn we om half zes 's ochtends weg gegaan om de zonsopgang te zien, maar die was er niet. Dus alleen beesten spotten. Na het ontbijt lopend de jungle in. Veel geleerd over bomen en planten. Zo kon de gids van verschillende bomen bestek, sieraden en waaiers maken. Elvira bleek toch enigszins creatief te zijn, want ze zette haar eigen waaier in elkaar. Verder hebben we een tak gerookt en wormen gegeten die in een kokosnoot zaten en daar ook naar smaakten jammie. 'S Avonds in de jungle geslapen. Na veel capirinha hebben we zingend alle beesten verjaagd. Behalve alle muggen die ons hebben leeg geprikt.
De laatste ochtend zouden we richting het flooded forest gaan maar na tien minuten begaf de motor het. Na al heel lang niet gesport te hebben, moesten we nu bijna drie uur peddelen. Met twee peddels ging het niet hard genoeg dus maakte de gids er gewoon twee extra uit een boom. Uiteindelijk hebben we het gered en hadden we nog even tijd om op zoek te gaan naar cucuacu vruchten, wat enigszins smaakt naar galia meloen.

De tocht was erg leuk. Het is heerlijk om over het water te varen meestal in de zon. We hebben erg veel beesten gespot, lelijke roze dolfijnen, capucijner en brulapen, toekans en veel andere vogels en een Olive Wipsnake die heel snel door het water schoot voor onze boot. En oh ja een hele grote harige spin IN de boot.

Na de jungle tour weer een boot over de Amazone nu richting Belem, het einde van de Amazone. Niet zo leuk als de eerste boottocht maar nog steeds goed te doen vooral met de fles cachaca die we hadden verdoezeld bij de tour.
In Belem hebben we wat rondgelopen over de zondagmarkt in Parque Republica en langs de haven waar de meeste bezienswaardigheden zijn. Het is wel erg slecht onderhouden allemaal dus het mist een beetje charm. In alle winkels is de WK gekte al losgebarsten, je kan het zo gek niet bedenken en ze verkopen het in 1000-voud.

Op naar een totaal ander deel Brazil! Het Portugees is zeer lastige taal maar we redden ons wel (beetje Spaans praten en vaak begrijpen ze het toch wel). We zullen proberen om een nieuw verslag ook snel te posten!